Elsóskásítva

Ilyenkor, ebben a gyönyörű tavaszi időben nem sokat teketóriázom, ha véletlenül megéheznék, hanem egyszerűen csak rábízom magam a természet kényeztető erejére: szimplán kimegyek a kertbe, és – a vegán sztereotípiáknak hitelt adva – legelészek kicsit.

Úgy érzem, hogy illendő volna egy bejegyzést szentelnem az egyik kedvenc, méltatlanul hanyagolt zöldségemnek, még akkor is, ha tudom, hogy az emberek döntő többsége sikítófrászt kap a neve hallatán – ez volna a sóska. Ez az ebben a szép időben dúsan termő, immunerősítő erejében sok versenytársát leelőző fűféle rengeteg meglepetést tartogat magában.
De miket is? Lássuk csak!

sorrel_1Magas gyümölcssav-tartalmának köszönhetően a sóska frissítő, élénkítő hatású, így remek társunk lehet némi jéggel és kígyóuborkával összeturmixolva egy melegebb délutánon, mondjuk napozás közben. Vizelethajtó és nyákoldó hatása miatt a tavaszi méregtelenítésünket is segítheti, valamint ahogy már említettem, remek immunerősítő. A fokhagyma mellett a sóska is remek vértisztító, és sportolók, figyelem! Ez a savanykás, zöld kincs tetemes mennyiségű fehérjét és szénhidrátot tartalmaz, ugyanakkor zsír- és kalóriatartalma elenyésző. Gazdag A-, C-, B1-, B2-, és B9-vitaminokban, káliumban, kalciumban, foszforban, nátriumban, vasban, flavonoidokban és egyéb antioxidánsokban.

És lássuk, milyen előnyei vannak még:

  • Javítja a látást.
  • Hatékony a száraz, töredezett haj ellen, illetve a hajhullás megelőzésében és megszüntetésében is segít.
  • Arcpakolásként segít megelőzni a ráncokat és összehúzza a bőrt, továbbá antimikrobiális és antiallergén tulajdonságai is vannak.
  • Segít a csontok erősségének megtartásában.
  • A vérszegénység ellen valódi csodaszer.
  • Víz- és hashajtó hatása egészséges mértékben tisztítja a szervezetet.
  • Segít a húgyúti fertőzések és a puffadás ellen.
  • Hasznos magas vérnyomás és álmatlanság esetén.
  • Felveszi a harcot a herpesszel és a pattanásokkal.

Remélem, hogy ennyi előnyét felsorakoztatva kedvet kaptál ehhez a szinte már csodaszernek számító finomsághoz. (: És ha így van, leírom neked a nálunk bevett vegán sóskamártás receptjét!

Vegán sóskamártás alaprecept

Hozzávalók:

  • egy nagy marék sóska
  • néhány evőkanál liszt
  • egy kis só
  • 1-2 evőkanál cukor
  • víz a rántáshoz
  • olaj a pirításhoz és rántáshoz

Némi olajban barnára fonnyasztod a sóskát. Olajjal és liszttel rántást készítesz (a liszt mennyisége attól függ, hogy mennyire sűrű mártást szeretnél), majd felöntöd kb. 2 dl vízzel, és a sóskára öntöd. Teszel bele egy csipet sót és ízlés szerint 1-2-3 evőkanál cukrot (én kettőt szoktam, úgy kellemesen savanykás marad), és már kész is. Egyszerű és nagyszerű! Tálald főtt krumplival, úgy az igazi! (:

Persze ezt a receptet ezerféleképpen bolondíthatod meg, de kiindulópontnak tökéletes.De nem muszáj túlaggódnod a dolgot, eheted a sóskát nyersen, magában is, esetleg egy szelet kenyérre dobva kígyóuborkával és újhagymával, de a lényeg, hogy egy ilyen vitamin- és ízbombát kár volna kihagynod! (:
Viszont a jóból is megárt a sok – nagy mennyiség elfogyasztása esetén a sóska oxálsav- és a káliumbioxalát-tartalma kedvezőtlenül hathat a szervezetre, úgyhogy csínján kell vele bánni, de kis mennyiségben mindenképpen megér egy misét! (A csokiból sem tesz jót egyszerre hat tábla, néhány kockától azonban kinyílik előttünk a világ – na, ezzel is valahogy így van.)

11226692_378388439019256_86361741_n

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s